English
 

صفحه اصلی معرفی بورس بازارها کالاها انبارها ذینفعان قوانین و مقررات آموزش و پژوهش سوالات متداول استخدام همایش

 

سوالات متداول

 

1-      نحوه  ورود به معاملات بازار نقدی و بازار فرعی بورس کالا چگونه است؟

             ابتدا بایستی مشتری مدارک خود را آماده و به کارگزاری های دارای مجوز انجام معامله کالای مورد نظر مشتری، مراجعه نماید.

 

2-      مدارک مورد نیاز برای دریافت کد معاملاتی در بازار نقدی چیست؟

             الف- مدارک مورد نیاز برای مشتریان حقیقی:

- تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار

- تصویر شناسنامه و کارت ملی که توسط کارگزار برابر با اصل شده باشد.

- مدارک مثبته آدرس محل اقامت و کار نظیر قبوض تلفن، برق و ...

- تصویر مجوزهای فعالیت فردی نظیر کارت بازرگانی و ...

- سایر موارد به تشخیص کمیته در صورت اعلام به مشتری،

 

ب- مدارک مورد نیاز برای  مشتریان حقوقی   

- تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار.

- مدارک هویتی شرکت شامل: اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، آخرین روزنامه رسمی در خصوص اعضای هیات مدیره و دارندگان امضای مجاز شرکت، شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و کلیه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت، (این موارد بایستی توسط کارگزار برابر با اصل گردد).

- مدارک مالی شرکت شامل: اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی،  کد اقتصادی، صورت‏های مالی آخرین دوره مالی شرکت به همراه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی (در صورت نیاز بر اساس اطلاعیه سالیانه وزارت امور اقتصادی و دارایی حسب مقدار دارایی و فروش اظهار نامه مالیاتی).

- مجوزهای فعالیت شرکت شامل پروانه بهره برداری و .. .

-  سایر موارد در صورت نیاز به تشخیص کمیته و اعلام به مشتری.

 

ج- مدارک مورد نیاز  برای مشتریان خارجی

- تکمیل فرم درخواست کد به زبان انگلیسی یا فارسی.

- اساسنامه شرکت.

- تصویر لایسنس شرکت یا سایر مجوز های فعالیت نظیر کپی کارت بازرگانی که به تایید کنسولگری ایران در آن کشور رسیده باشد (اصل جهت روئیت بورس بایستی ارائه گردد).

- تصویر پاسپورت مالک/مالکین و مدیر عامل شرکت.

-  سایر موارد در صورت نیاز به تشخیص کمیته.

- بورس برای مشتری خارجی بایستی شناسه فراگیر اشخاص خارجی دریافت نماید، اگر مشتری بدلیل فعالیت قبلی در سایر ارگان ها این کد را داشته باشد بهتر اعلام نماید تا زمان کمتری برای صدور کد ایشان صرف شود.

نکته: اگر کشور غیر انگلیسی زبان باشد، بایستی مدارک به زبان فارسی و یا انگلیسی ترجمه شده باشند.

 

د- مدارک مورد نیاز  برای مشتریان عمومی/دولتی/نظامی 

- تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار.

- مدارک هویتی شرکت شامل: اساسنامه یا مستندات تاسیس شرکت یا موسسه، آخرین روزنامه رسمی تغییرات و مدیران و دارندگان امضای مجاز شرکت یا موسسه، تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و مدیرعامل یا رئیس شرکت یا موسسه (این موارد بایستی توسط کارگزار برابر با اصل گردد).

- مدارک مالی شرکت شامل: اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی(در صورت وجود)، کد اقتصادی،

نکات عمومی در خصوص کیفیت مدارک و فرایند صدور کد

-          بورس مجاز است جهت احراز هویت مشتریان به مراجع قانونی مراجعه و تاییدیه دریافت نماید. بدیهی است صدور کد منوط به تایید اصالت مدارک می باشد و با خاطیان برخورد قانونی می شود.

-          مشتری موظف است در هر زمان بنا به درخواست بورس نسبت به ارائه مدارک و مستندات مجددا اقدام نماید. در صورت عدم ارائه، کد مشتری غیر فعال می گردد.

-          مشتری موظف است هرگونه تغییر در مدارک و مستندات را به بورس اعلام نماید. توجه به تاریخ انقضای مدارک و بروزرسانی آن نزد بورس در تعهد مشتری می باشد.

-          در صورتی که مشتری وکالت انجام معاملات خود را بطور رسمی به وکیل منتقل نموده باشد، برای وکیل حسب نوع شخصیت آن (حقیقی-حقوقی)  نیز بایستی مدارک بطور کامل ارائه گردد.

 

3-      فهرست نام و شماره تماس کارگزاری های دارای مجوز انجام معامله در کالای مورد نظر مشتری کجا وجود دارد؟

             در سایت بورس کالا به نشانی : www.ime.co.ir و در بخش ذینفعان

 

4-      برای خرید و تخصیص سهمیه کالاهای دارای محدودیت چگونه باید عمل کرد؟

برای کالاهای صنعتی و معدنی محدودیت خاصی وجود ندارد. مشتری صرفا بایستی پروانه بهره برداری مرتبط داشته باشد و ارائه نماید.

برای کالاهای پتروشیمی و شیمیایی و برخی فرآورده های نفتی بایستی مشتری از سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت سهمیه داشته باشد.

برای کالاهای کشاورزی، طلا و ...  محدودیتی وجود ندارد.

برای کالای وکیوم باتوم بایستی پروانه کارخانه قیر سازی ارائه شود.

 

5-      برای دریافت کد بورسی در بازار مشتقه چگونه باید عمل کرد؟

برای دریافت کد در این بازار مشتری بایستی مدارک هویتی خود را آماده و به کارگزارهایی که دارای مجوز انجام معاملات مشتقه می باشند مراجعه و فرم درخواست کد را تکمیل نماید و بیانیه ریسک را نیز امضا نماید. در ادامه برای ایجاد حساب وکالتی بایستی به بانک ملت یا سامان مراجعه نماید.

 

6-      در صورتیکه مشتری قبلا در بورس کد داشته و بدلیل عدم فعالیت طولانی مدت کد ایشان غیر فعال شده یا شماره کد یا کارگزار خود را فراموش نموده باشد، بایستی چگونه عمل کند؟

برای فعال سازی کد بایستی اطلاعات خود را بطور کامل دوباره به یکی از کارگزاری های دارای مجوز مورد نظر مشتری ارائه نماید و فرایند مجددا طی شود. ولی همان کد قدیمی مشتری در سیستم فعال خواهد شد.  

- ضوابط و مقررات مربوط به پیش دریافت از مشتریان در رینگ های معاملاتی بورس کالا چیست؟

پیش دریافت در بورس کالای ایران با عنوان « پیش دریافت از مشتریان» در مقررات حاکم بر عملیات کارگزاری تعریف و ضوابط اجرایی برای آن تعیین شده است.

 بر اساس ماده 7 از دستورالعمل ثبت سفارش کالا در بورس کالای ایران:

« اخذ سفارش خرید از مشتری توسط کارگزار منوط به واریز وجه به عنوان پیش پرداخت خرید، حداقل به میزان 10درصد بهای تقریبی معامله به حساب بانکی خاصی که کارگزار طبق شرایط اعلامی بورس جهت دریافت پیش پرداخت مشتریان افتتاح نموده است، می‌باشد.»

- در خصوص خریدهای داخلی تمامی رینگ‌های معاملاتی، صنعتی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و کشاورزی که به صورت نقدی صورت می‌گیرد، وجه پیش دریافت می بایست از طریق حساب وکالتی مشتری به حساب کارگزار منتقل گردد.

بر اساس ماده 7 دستورالعمل اجرایی رینگ صادراتی بورس کالای ایران:

« کارگزار خریدار مکلف است هنگام دریافت سفارش خرید، حداقل معادل 5 درصد ارزش معامله را بر اساس قیمت پایه کالای عرضه شده جهت تامین هزینه ها و خسارتهای مذکور در این دستورالعمل، از خریدار دریافت و در حساب پیش دریافت از مشتری منظور نماید. ...»

- در خصوص خریدهای صادراتی، آن دسته از مشتریان که امکان افتتاح حساب وکالتی را ندارند، می توانند وجه پیش دریافت را به حساب کارگزار واریز نمایند.

- وجه پیش دریافت در تمامی رینگ‌های معاملاتی بورس کالا، به تشخیص بورس، می تواند تا 100% افزایش یابد. 

             

2- حساب وکالتی چیست؟ فرآیند اجرایی آن در بورس کالا چگونه است؟

با توجه به ماده دو از دستورالعمل ثبت سفارش کالا در بورس کالای ایران مبنی بر اینکه؛ «کلیه نقل و انتقالات وجوه بین کارگزار و مشتری از طریق انتقال فی مابین حساب‌های بانکی کارگزاری و مشتری صورت خواهد پذیرفت و انتقال وجه از سایر طرق ممنوع است» حساب وکالتی راهی است برای انتقال وجه پیش پرداخت به حساب کارگزاری.

- منظور از حساب وکالتی، حساب بانکی مشتری می‌باشد که جهت واریز وجوه پیش پرداخت نزد یکی از بانک‌های مرتبط افتتاح شده و به بورس وکالت داده می‌شود تا سیستم های بورس، وجوه واریزی را مسدود کرده تا در زمان انجام معامله به نام مشتری در بورس کالای ایران، وجه مسدودی به حساب تعریف شده کارگزار منتقل شود. چنانچه معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده آزاد می‌گردد.

- نوع حساب بانکی به نام مشتری( حساب مبداء)، حساب سپرده کوتاه مدت و یا پس انداز می‌باشد و نوع حساب به نام کارگزاری برای واریز وجوه پیش پرداخت( حساب مقصد)، حساب جاری می‌باشد.

- بانک‌هایی که در حال حاضر عاملیت وکالتی نمودن حساب مشتریان را به عهده دارند عبارتند از: بانک ملت، کشاورزی، تجارت، صادرات، سامان، رفاه کارگران، صنعت و معدن و پاسارگاد.

- امکان افتتاح حساب وکالتی از سوی مشتریان به تعداد کارگزاران و بانکهای عامل، وجود دارد لیکن هر مشتری فقط میتواند برای هر کارگزاری یک حساب وکالتی و نزد یک بانک معرفی نماید.

- معرفی حسابهای وکالتی مشتریان از سوی بانکهای عامل و لینک آنها به حساب کارگزاران مربوطه از طریق سامانه ثبت سفارش میباشد که در دسترس کارگزاران نیز قراردارد.

 

3-  ضوابط و مقررات استفاده از مرکز تماس(کال سنتر) توسط کارگزاران چیست؟

طبق ماده 1 دستورالعمل اجرایی دریافت سفارش‌های تلفنی با استفاده از مرکز تماس کارگزاری، « مرکز تماس عبارت است از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی که به واسطه آن امکان ثبت سفارش‌های تلفنی مشتری توسط عضو فراهم میشود.» و سفارش تلفنی، « درخواست خرید یا فروش اوراق بهادار و کالا و اخذ سایر اطلاعات مربوط به آن طبق مقررات است که توسط مشتری با استفاده از مرکز تماس، جهت اجرا به عضو ارسال می‌شود.»

-          شرایط دریافت مجوز، ضوابط اجرایی، شرایط مشتریان جهت بهره مندی از مرکز تماس، نمونه قرارداد قابل انعقاد بین عضو و مشتری و ... به شرح مفاد دستورالعمل مذکور و پیوست آن می‌باشد که به پیوست اطلاعیه شماره 11030077 مدیریت نظارت بر کارگزاران در تاریخ 23/08/1391 ابلاغ شده است.

-          شرکت‌های کارگزاری که مجوز استفاده از سامانه مرکز تماس( کال سنتر) را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نموده‌اند، می‌توانند جهت دریافت سفارش مشتریان در بازار فیزیکی و مشتقه از سامانه مذکور استفاده نمایند.

-          شرکت‌های کارگزاری می‌توانند از افرادی که دارای مدرک کارشناسی و حداقل دو سال سابقه کاری در بازار سرمایه هستند یا افرادی که دارای مدرک کارشناسی و گواهی‌نامه اصول بازار سرمایه یا گواهی‌نامه کاربردی پذیرش سفارش مشتریان هستند و حداقل یک سال سابقه کاری در بازار سرمایه دارند، به عنوان مسئول مرکز تماس استفاده کنند.( اطلاعیه شماره 110300104 مدیریت نظارت بر کارگزاران)

-          کارگزارانی که از سامانه مرکز تماس(کال سنتر) استفاده می‌کنند، برای آن دسته از سفارشاتی که از این طریق دریافت می نمایند، ملزم به تنظیم فرم سفارش خرید یا فروش کالا نمی‌باشند.

 

4- سامانه های عملیاتی بورس کالا کدامند و چه کسانی حق دسترسی به آنها را دارند؟

سامانه های عملیاتی بورس کالای ایران عبارتند از:

الف) سامانه‌های معاملاتی شامل؛ سامانه انجام معاملات جامع و سامانه معاملاتی قراردادهای آتی، سامانه سلف موازی استاندارد، سامانه گواهی سپرده کالایی و سامانه خرید از مازاد عرضه می‌باشند. دسترسی به این سامانه ها فقط مختص معامله‌گرانی که از سوی کارگزاری مربوطه به مدیریت بازرسی و امور اعضای بورس کالا معرفی شده و مجوز انجام معاملات در بورس کالای ایران را اخذ نموده‌اند.

ب) سامانه‌های غیر معاملاتی شامل؛ Broker (سامانه‌های ثبت سفارش، تسویه و تخصیص)، سامانه رویا، سامانه عرضه و سامانه مشتریان می‌باشند. مدیران کالایی و پرسنل پذیرش کارگزاران می‌توانند به این سامانه‌ها دسترسی داشته باشند.

 

5- زمان ثبت سفارش خرید کارگزاران در رینگ های معاملاتی چگونه است؟

زمان ثبت سفارش برای رینگ‌های فعال در بورس کالای ایران به شرح ذیل می‌باشد:

 

رینگ معاملاتی                              ساعت پایانی ثبت سفارش

کشاورزی                                              9/45

صنعتی                                                 10/30

صادراتی                                               11/30

فرآورده های نفتی                                    11/30

بازار فرعی                                            12/00

بازار طلا                                              12/00

پتروشیمی                                             12/30

 

 

6- فرآیند احراز هویت مشتریان و اسناد و مدارک قابل ارایه چیست؟

پاسخ: الف)طبق بخش نامه 11010021 شرکت‌های کارگزاری اعم از فعال در بورس اوراق بهادار، فرابورس یا کالا باید دقیقاً مشتریان حقیقی و حقوقی خود را شناسایی نمایند. لذاء ضروری است که:

-          فرم مشخصات مشتریان اعم از حقیقی یا حقوقی و نمایندگان  قانونی یا وکلای آنها می بایست تمامی قسمتهای آن در حضور کارگزار و به طور کامل تنظیم و به امضا و مهر مشتریان یا نمایندگان و وکلای آنها برسد.

-          کپی اسناد و مدارک اولیه همچون شناسنامه، کارت ملی، وکالت نامه، روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات اعضای هیات مدیره اشخاص حقوقی می‌بایست توسط کارگزاران دریافت و ضمن مطابقت با اصل آنها، ممهور به مهر "کپی برابر اصل" شده و به همراه اصل فرم مشخصات مشتریان، در دفتر کارگزاری نگهداری شوند.

ب)طبق ماده 3 دستورالعمل شناسایی مشتریان در بازار سرمایه، قبل از ارایه خدمات پایه لازم است نسبت به شناسایی کامل مشتری اقدام شود.

-          شناسایی مشتری به دو نوع شناسایی اولیه و شناسایی کامل تقسیم می‌شود که برای اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال می‌شود. برای هر قسمت از شناسایی و متناسب با اشخاص مورد شناسایی اسناد و مدارکی تعریف شده است که طی ماده 4 دستورالعمل شناسایی مشتریان در بازار سرمایه بیان شده است.

-          برای کسب اطلاعات بیشتر، مطالعه بخش نامه و دستورالعمل‌ و دستوالعمل ثبت سفارش کالا پیشنهاد می‌گردد.

 

7- فرآیند دریافت سفارشات، ثبت و ارسال آن چیست؟

پاسخ: طبق ماده یک دستورالعمل ثبت سفارش کالا در بورس کالای ایران، «کلیه کارگزاران موظفند سفارش‌های هر یک از مشتریان را در فرم‌های ثبت سفارش که توسط بورس ابلاغ می‌گردد، ثبت نمایند.»

-          فرم‌های مذکور شامل" فرم سفارش خرید کالا" و " فرم درخواست فروش کالا" برای معاملات فیزیکی و " فرم ثبت سفارش خرید و فروش مشتقه" برای معاملات قراردادهای آتی، معاملات سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی می‌باشند.

-          فرم‌های فوق می‌بایست دارای سریال چاپی بوده و قبل از انجام ثبت سفارش در سامانه مربوطه می‌بایست به صورتی که تمامی قسمت‌های مربوط به اطلاعات مشتری و کالای مورد سفارش توسط مشتری تکمیل و امضا و مهر شده باشد، دریافت گردد.

-          به منظور رعایت نوبت مشتریان، می بایست تاریخ و زمان سفارش‌های دریافتی توسط کارگزاران درج شده و با رعایت زمان ثبت سفارش مربوط به رینگ‌های معاملاتی و مهلت ارسال به تالار، جهت اجرای سفارش اقدام نمایند.

-          قسمت‌های دیگر فرم‌های سفارش باید پس از اجرای سفارش و خرید مربوطه توسط  کارگزاران تکمیل شده و به همراه مدارک مربوط به تسویه و به شکلی مناسب بایگانی گردد.

-          کارگزاران در هر حالت از انجام خرید برای سفارش یا عدم انجام خرید برای آن، به هر دلیل، می‌بایست فرم‌های سفارش را بر اساس سریال بایگانی و حسب استعلام به بورس و یا سازمان ارایه نمایند.

 

8-کارگزاران بابت شروع همکاری(ورود) و قطع همکاری(خروج) با کارکنان خود چه اقداماتی باید انجام دهند؟

پاسخ: کارگزاران می‌بایست جهت معرفی کارکنان خود فرم مربوط به اطلاعات پرسنل خود را تکمیل نموده و با تصویر شناسنامه، تصویر کارت ملی، تصویر مدرک تحصیلی، تصویر مدارک بورسی و سایر مدارک به همراه یک قطعه عکس پرسنلی را در سامانه بازرسی بورس کالا، بارگذاری کنند تا توسط کارشناسان مدیریت بازرسی و امور اعضا مورد بررسی و تایید قرار گیرد.

- معامله‌گران حوزه معاملات قراردادهای آتی، سلف موازی استاندارد وگواهی سپرده کالایی علاوه بر دارا بودن مدارک فوق الذکر باید در دوره‌های آموزشی مرتبط با زمینه فعالیت خود نیز شرکت کرده تا پس از قبولی در آزمون، امکان معامله‌گری در بورس کالا را داشته باشند.

- کارگزاران با غیر فعال نمودن موقعیت شخص خارج شده از کارگزاری در سامانه بازرسی، خروج و قطع همکاری ایشان را اعلام می‌نمایند.   

خبر های جدید  |  همه خبرها

عرضه 116 هزار تن انواع فرآورده های نفتی و پتروشیمی در اولین روز هفته

عرضه 116 هزار تن انواع فرآورده های نفتی و پتروشیمی در اولین روز هفته

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز شنبه 7 اسفند ماه، شاهد عرضه 116 هزار و 378 تن قیر، مواد پلیمری، وکیوم باتوم، لوب کات، گوگرد، سلاپس واکس، سودکاستیک و آمونیاک است.


مدیرعامل بورس کالای ایران در پنجمین کنفرانس ملی مهندسی مالی ایران مطرح کرد: "اختیار معامله" مدل موفق دنیا برای مدیریت ریسک حوزه کشاورزی

مدیرعامل بورس کالای ایران در پنجمین کنفرانس ملی مهندسی مالی ایران مطرح کرد: "اختیار معامله" مدل موفق دنیا برای مدیریت ریسک حوزه کشاورزی

مدل پیشنهادی بورس کالای ایران برای مدیریت ریسک در حوزه بازار محصولات کشاورزی، استفاده از قراردادهای مشتقه کالایی و مشخصاً قرارداد اختیار معامله است.


داد و ستد مواد شیمیایی، قیر،گوگرد و وکیوم باتوم در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی

داد و ستد مواد شیمیایی، قیر،گوگرد و وکیوم باتوم در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران روز چهارشنبه 4 اسفند ماه شاهد معامله 13 هزار و 704 تن انواع مواد شیمیایی، 10 هزار و 61 تن قیر، 300 تن گوگرد و 5 هزار تن وکیوم باتوم بود.


ثبت پرسش

نام :

ایمیل :

موضوع :

متن :

شنبه 7 اسفند 1395 05:02 ب.ظ

دسترسی سریع

 اطلاعات بازار

 نمایه ها  ارتباط با ما

         ارتباط با مدیران

         ارتباط با کارگزاران

         تقویم کاری

         نرخ ارز

         رسیدگی به شکایات

         پیوندها

        اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی

        آمار معاملات بازار فیزیکی

        آمار معاملات بازار مشتقه

        اطلاعات قیمتی نمادهای فیزیکی

        اطلاعات قیمتی نمادهای مشتقه

        اطلاعات کل بازار فیزیکی

        تابلوی برخط بازار فیزیکی

        تابلوی برخط بازار مشتقه

 

 RSS

   تهران خیابان آیت الله طالقانی،بعد از تقاطع ولی عصر (عج)،شماره 351کد پستی:1593649315 

   تلفن گویا: 85640

   نمابر : 88383000
   روابط عمومی: 88383061
   امور سهام: 85642015

                                        پست الکترونیکی: info@ime.co.ir

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این پرتال متعلق به شرکت بورس کالای ایران می باشد.
صفحه اصلی | اخبار | درباره بورس کالای ایران تماس با ما | RSS