English
 

صفحه اصلی معرفی بورس بازارها کالاها انبارها ذینفعان قوانین و مقررات آموزش و پژوهش سوالات متداول استخدام نشست های تخصصی

 

بازار فیزیکی

شرایط پذیرش کالا در بازار فیزیکی بورس کالای ایران

درخواست‌ پذیرش کالا، به همراه مدارک و مستندات موضوع مادۀ 8 دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران  باید توسط مشاور پذیرش (مشاور پذیرش از میان شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز کارگزار معرف و شرکت‌های تامین سرمایه انتخاب می‌شود) به بورس ارائه شده و پس از احراز کامل بودن مدارک در بورس ثبت شوند.

جهت پذیرش هر کالا باید حداقل شرایط زیر احراز گردد:

             1) متقاضی باید سابقه فعالیت قابل اتکاء در بازار کالای مورد پذیرش داشته باشد و همچنین چشم‌انداز روشنی از تداوم فعالیت متقاضی وجود داشته باشد.

             2) میزان عرضه کالا توسط متقاضی به گونه‌ای باشد که امکان کشف عادلانه قیمت را در بورس فراهم آورد.

             3) کالا نباید مشمول محدودیت‌هایی از جمله محدودیت قیمت‌گذاری قانونی و انحصار در عرضه یا تقاضا باشد که مانع از کشف عادلانه قیمت کالا گردد.

لازم به ذکر است، هیئت پذیرش در زمان پذیرش هر کالا، حداقل عرضه سالانه و حداقل درصد عرضه در بورس از کل تولید سالانه برای تولیدکنندگان و از کل واردات سالانه برای وارد کنندگان را مشخص می‌کند و  تغییر حداقل‌های مذکور  به پیشنهاد بورس و تایید هیئت پذیرش امکان پذیر است.

ضمن آنکه عرضه کننده کالا در بورس، موظف است مقررات مربوطه از جمله الزامات دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران و ضوابط مربوط در خصوص افشای اطلاعات عرضه کالا را رعایت نماید.

بررسی درخواست پذیرش کالا

بورس حداکثر ظرف 30 روز پس از تاریخ ثبت درخواست، گزارش کارشناسی خود درخصوص شرایط پذیرش را به انضمام مستندات مربوط به هیئت پذیرش ارسال می‌نماید. چارچوب گزارش کارشناسی مزبور، به پیشنهاد بورس و تصویب هیئت پذیرش تعیین می‌شود.

لازم به ذکر است ، هیئت پذیرش حداکثر ظرف 30 روز پس از دریافت گزارش و مستندات مربوط از بورس، نظر کتبی خود را با ذکر دلایل مبنی بر تایید یا رد پذیرش کالا، از طریق بورس به متقاضی اعلام می‌کند. در صورت رد درخواست، متقاضی می‌تواند مراتب اعتراض خود را حداکثر ظرف مدت 10 روز پس از ابلاغ تصمیم هیئت پذیرش، به دبیرخانۀ سازمان اعلام کند. رای هیئت مدیرۀ سازمان در ‌خصوص بررسی مجدد موضوع یا تایید نظر هیئت پذیرش، برای متقاضی، هیئت پذیرش و بورس لازم الاجراست.

بر این اساس، در صورتی که هیئت مدیرۀ سازمان اعتراض متقاضی را موجه تشخیص دهد، درخواست متقاضی باید در اولین جلسه هیئت پذیرش مجدداً طرح ‌گردد.

همچنین در صورتی که درخواست متقاضی رد شود و به آن اعتراض ننماید یا پس از اجرای رای تجدید‌نظر هیئت مدیرۀ سازمان در هیئت پذیرش رد گردد، طرح مجدد درخواست متقاضی در هیئت پذیرش حداقل پس از شش ماه و انجام مجدد کلیۀ مراحل و پرداخت حق پذیرش، امکان‌پذیر خواهد بود.

باید به این نکته توجه داشت که درج نام کالای پذیرفته شده در فهرست نرخ‌های بورس، منوط به احراز تمامی موارد تعیین شده توسط هیئت پذیرش می‌باشد. ضمن آنکه در صورت عدم عرضه کالای  یک عرضه کننده در بورس ظرف مدت 6 ماه از درج آن در فهرست نرخ‌های بورس، پذیرش آن در بورس لغو گردیده و پذیرش مجدد آن منوط به طی فرایند پذیرش خواهد بود.

مدارک پذیرش کالا در بازار فیزیکی

فرم درخواست پذیرش کالا در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به همراه مدارک ذیل به بورس ارائه می‌شود:

1-  پرسشنامه پذیرش،

2-  امیدنامه،

3-  فرم شناسه کالا،

4-  کپی برابر اصل گواهی استاندارد کالا،

5-  رسید پرداخت حق پذیرش،

6-  تعهد نامه شرکت تولیدکننده مبنی بر فراهم‌نمودن شرایط جهت بازدید از خط تولید و انبارها حسب درخواست هیئت پذیرش یا بورس،

7-  اصل یا کپی برابر اصل اسناد زیر در خصوص کالاهای وارداتی :

           7-1)  جهت کالاهای وارداتی که به صورت نقدی عرضه می‌شوند و در زمان ارائه درخواست پذیرش ترخیص شده یا در شرف ترخیص می‌باشند :

                         1) برگ سبز گمرکی

                         2) گواهی بازرسی مبدا یا مقصد حسب درخواست بورس

                         3) قبض انبار برای کالاهایی که از گمرکات ترخیص و به انبارهای داخلی حمل شده‌اند

          7-2) جهت کالاهای وارداتی که به صورت سلف عرضه می‌شوند و در زمان ارائه درخواست پذیرش ترخیص نشده‌اند :

                        1) پروفرمای کالای وارداتی

                        2) گواهی کیفیت صادر شده توسط تولید کننده به همراه تعهدنامه واردکننده مبنی بر تحویل کالا بر اساس گواهی کیفیت ارائه شده

                        3) تعهدنامه واردکننده مبنی بر ارائه مستندات بند (7-1) این ماده به بورس پس از ترخیص و قبل از تحویل کالا به مشتری

8-  تائیدیه مراجع ذیصلاح در خصوص کالاهائی که مشمول رعایت ضوابط خاص یا اخذ مجوزهای قانونی باشد،

9- سایر اطلاعات مهم به تشخیص متقاضی یا درخواست بورس یا هیئت پذیرش.

 

فرم های پذیرش در بازار فیزیکی که می بایست توسط تولیدکننده تکمیل شوند:

1- فرم درخواست پذیرش کالا

2-فرم پرسشنامه پذیرش کالا

3-فرم امیدنامه پذیرش و درج کالا

4-فرم تعهدنامه جهت پذیرش کالا

5-فرم تعهدنامه واردات برای کالای ترخیص نشده

6-فرم شناسه کالای محصولات صنعتی و معدنی

7-فرم شناسه کالای فرآورده های نفتی و پتروشیمی

8-فرم شناسه کالای محصولات کشاورزی

فرم های پذیرش در بازار فیزیکی که می بایست توسط کارگزار مشاور پذیرش تکمیل شوند:

1-فرم قرارداد مشاور پذیرش

2-فرم اظهار نظر مشاور پذیرش

3-فرم تطابق کالا مربوط به پذیرش کالای مشابه

 

فرآیند تسویه و پایاپای در بازار فیزیکی بورس کالای ایران

نقش و اهمیت اتاق پایاپای در فرآیند قبل از معاملات و بعد از معاملات و در مراحل تسویه و پایاپای کالاها بسیار حائز اهمیت است. در فرآیند قبل­ از معامله، اتاق پایاپای از طریق فرآیند کنترل پیش از عرضه موظف است مستندات عرضه و تضامین و سپرده­ های مورد نیاز جهت عرضه کالاها را طبق ضوابط تضمین کنترل نموده و حداکثر تا ساعت 30/15 روزکاری قبل از عرضه مراتب موافقت یا عدم­ موافقت خود را به بورس وکارگزار عرضه ­کننده اعلام نماید.

ضوابط تضمین

مهم­ترین بخش فرآیند کنترلی پیش از عرضه در اتاق پایاپای کنترل تضامین و وثایق عرضه­ کننده یا کارگزار ذیربط است. این کنترل در واقع شرط لازم برای عرضه محصولات تلقی گردیده که نقش بسیار ارزنده ای در کنترل ریسک خواهد داشت. لازم به ذکر است کارگزاران عرضه کننده با روش­ هایی از جمله تودیع وجه نقد و یا تسویه تعهدات باز قبلی نسبت به ایجاد اطمینان از وجود تضامین کافی برای عرضه اقدام می ­نمایند. در حال­ حاضر رویه جاری بورس کالای ایران طبق مصوبه هیئت مدیره عبارتست از: تامین صد در صدی تضامین عرضه.

بعد از عرضه و در جریان معامله در تالار کالاها با فرآیند خاص خود طبق مقررات بورس تخصیص یافته و به شکل قراردادهای جداگانه با اجزای مشخص به اتاق پایاپای ارسال می­ گردند.

فرآیند تسویه

لازم به ­ذکراست که صرف نظر از این­که نوع قرارداد چه باشد( نقدی- سلف - نسیه) تسویه در اتاق پایاپای طبق دستورالعمل فقط به دو صورت نقدی و اعتباری امکان­پذیر می­ باشد. در تسویه نقدی خریدار مکلف است ظرف مهلت مقرر(حداکثر سه روزکاری)، وجه قرارداد را با احتساب کارمزد دوطرف به حساب تسویه واریز نماید ولی در تسویه اعتباری، سند تسویه اعتباری طبق فرمت شرکت، پس­از تایید  فروشنده، کارگزار فروشنده و کارگزار خریدار و به همراه سایر مستندات توسط کارگزار خریدار به اتاق پایاپای ارایه می ­شود. در سند تسویه اعتباری، فروشنده به دریافت ثمن معامله اقرار می­ کند.

مهلت تسویه

 مهلت تسویه ، سه روز کاری بعد ازانجام معامله می­ باشد که زمان­بندی انجام امور تسویه طی این مدت بر اساس مصوبه هیئت مدیره بورس کالای ایران تعیین می گردد. در حال حاضر به موجب این مصوبه ، آخرین ساعت واریز وجه برای قراردادها، ساعت 13 روزسوم می باشد. در عین حال کلیه فیش ­های واریزی و مدارک قراردادها، قبل از ساعت 15 هر روز می­بایست از طریق سامانه جهت تسویه توسط کارگزاری ذیربط به اتاق پایاپای ارسال گردد.

حساب عملیاتی

 حساب بانکی که جهت تسویه طبق ضوابط توسط اتاق پایاپای مورد استفاده قرار می­ گیرد.

جرایم تاخیر تسویه

 چنانچه قراردادها ظرف مهلت تسویه (سه روز کاری) تسویه نشوند، این امکان به مشتری داده می شود که حداکثر تا 7 روز تقویمی پس از مهلت تسویه، نسبت به واریز وجوه و تسویه نهایی اقدام نماید. با این توضیح که به ازای هر روز تقویمی تاخیر، خریدار موظف به پرداخت 25/0 درصد ارزش معامله به­ عنوان جریمه می ­باشد. از آنجا که جریمه به حساب فروشنده واریز می شود، چنانچه فروشنده انصراف خود را از دریافت جریمه اعلام نماید، اتاق پایاپای  با "تائید خاص"نسبت به تسویه اقدام می نماید

انفساخ معامله

 چنانچه خریدار حتی بعد از گذشت 7 روز تقویمی هم امور تسویه را انجام ندهد معامله او منفسخ­ گردیده و کارگزار خریدار مکلف است 5% ارزش معامله را به عنوان خسارت انفساخ به اضافه کارمزد طرفین قرارداد، واریز نماید. درحال حاضر ارزش و مبلغ هر قرارداد براساس کد شناسه که دربرگیرنده مشخصات هر جزء قرارداد می­ باشد، به حساب عملیاتی واریز می شود. لازم به ذکر است  ملاک تسویه فقط واریز وجوه قرارداد توسط خریدار نیست، بلکه انتقال وجه و اخذ تایید نهائی توسط کارگزار از طریق سیستم کارگزاری به منزله تسویه قرارداد تلقی می ­شود.

فرآیند تحویل کالا

پس از تسویه قرارداد فروشنده مکلف است کالای موضوع قرارداد را طبق زمان تحویل شده در اطلاعیه عرضه، تحویل نماید.

             1.        حداکثر زمان تحویل در قراردادهای نقدی و نسیه، حداکثر تا سه روز کاری پس از مهلت تسویه می باشد. در صورت انجام تسویه با تاخیر، به میزان                                روزهای تاخیر به این مهلت اضافه می­ شود.

             2.        در قراردادهای سلف با سررسید کمتر از 30 روز، حداکثر تا 5 روز تقویمی پس از سررسید تحویل

             3.        در قرادادهای سلف با سررسید 30 روز یا بیشتر، حداکثر تا 15 روز تقویمی

کارمزدهای بازار فیزیکی بورس کالای ایران

کارمزد کلیه کالاها به غیر از کالاهای گروه کشاورزی (مبالغ به ریال)

 

عنوان

   ضریب   

(سهم خریدار)

 سقف مبلغ 

(سهم خریدار)

   ضریب    

(سهم فروشنده)

 سقف مبلغ  

(سهم فروشنده)

  ضریب کل       (سهم دوسر)

 سقف مبلغ 

(سهم دوسر)

کارمزد سازمان بورس

0,00032

80,000,000

0,00048

120,000,000

0,0008

200،000،000

کارمزد شرکت بورس کالا

0,0005

100,000,000

0,0005

100,000,000

0,001

200،000،000

کارمزد کارگزار

0,0018

100,000,000

0,0018

100,000,000

0,0036

200،000،000

جمع

0,00262

280,000,000

0,00278

320,000,000

0,0054

600،000،000

 

 

 

کارمزد کالاهای گروه کشاورزی (مبالغ به ریال)

 

عنوان

ضریب 

(سهم خریدار)

سقف مبلغ 

(سهم خریدار)

    ضریب         (سهم فروشنده)

سقف مبلغ  

(سهم فروشنده)

  ضریب کل       (سهم دوسر)

سقف مبلغ    

(سهم دوسر)

کارمزد سازمان بورس

0,00032

80,000,000

0,00048

120,000,000

0,0008

200،000،000

کارمزد شرکت بورس کالا

0,0005

100,000,000

0,0005

100,000,000

0,001

200،000،000

کارمزد کارگزار

0.00225

100,000,000

0,00225

100,000,000

0,0045

200،000،000

جمع

0,00307

280,000,000

0,00323

320,000,000

0,0063

600،000،000

 

 

 

 

خبر های جدید  |  همه خبرها

ثبت معامله 43 هزار تن محصول در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی

در اولین روز هفته صورت گرفت؛

ثبت معامله 43 هزار تن محصول در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، روز شنبه 28 مردادماه شاهد معامله 43 هزار و 442 تن انواع محصول بود.


عرضه 156 هزار تن گندم، شکر، جو، ذرت و روغن در تالار محصولات کشاورزی

در اولین روز هفته رقم می خورد؛

عرضه 156 هزار تن گندم، شکر، جو، ذرت و روغن در تالار محصولات کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه 28 مردادماه میزبان عرضه 156 هزار و 295 تن گندم، شکر، جو، ذرت و روغن خام است.


معامله 20 هزار تن فولاد در تالار محصولات صنعتی و معدنی

معامله 20 هزار تن فولاد در تالار محصولات صنعتی و معدنی

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز چهارشنبه 25 مردادماه معامله 15 هزار تن تختال C و 5 هزار تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان را تجربه کرد.


ثبت پرسش

نام :

ایمیل :

موضوع :

متن :

یکشنبه 29 مرداد 1396 04:37 ق.ظ

دسترسی سریع

 اطلاعات بازار

 نمایه ها  ارتباط با ما

         ارتباط با مدیران

         ارتباط با کارگزاران

         تقویم کاری

         نرخ ارز

         رسیدگی به شکایات

         پیوندها

        اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی

        آمار معاملات بازار فیزیکی

        آمار معاملات بازار مشتقه

        اطلاعات قیمتی نمادهای فیزیکی

        اطلاعات قیمتی نمادهای مشتقه

        اطلاعات کل بازار فیزیکی

        تابلوی برخط بازار فیزیکی

        تابلوی برخط بازار مشتقه

 

 RSS

   تهران خیابان آیت الله طالقانی،بعد از تقاطع ولی عصر (عج)،شماره 351کد پستی:1593649315 

   تلفن گویا: 85640

   نمابر : 88383000
   روابط عمومی: 88383061
   امور سهام: 85642015

                                        پست الکترونیکی: info@ime.co.ir

 

کلیه حقوق مادی و معنوی این پرتال متعلق به شرکت بورس کالای ایران می باشد.
صفحه اصلی | اخبار | درباره بورس کالای ایران تماس با ما | RSS